MRG

Новости

14:30
17.01.2020

Закон про повну загальну освіту прийнято. Які зміни для учнів?

Автор фото – прес-служба Міністерства освіти та науки України

Новий Закон “Про повну загальну середню освіту” був прийнятий Верховною Радою України.

Гарантії

Тепер усі діти мають гарантоване право на зарахування до початкової школи без конкурсів та вступних випробувань. До того ж, тут з’являється поняття інклюзивності, що розуміє собою повний доступ до освіти дітям с особливими освітніми потребами.

Індивідуальні умови освіти

Закон дає можливість кожному учню отримувати освіту відповідно до власних потреб і талантів. Це особливо стосується дітей, що отримують додаткове навчання поза школою чи прагнуть навчатися вдома.

Для роботи за індивідуальними умовами учень та/або його батьки повинні будуть звернутися із заявою до школи. Під це створюватимуть індивідуальний навчальний план, який писатимуть разом педагоги, батьки та учень, схвалюватиме педрада та затверджуватиме директор. Далі для підтвердження знань з предметів, які здобуваються поза закладом, проводиться звичайне річне оцінювання чи ДПА.

Якщо йдеться про підтвердження результатів за домашньою формою, школяру потрібно буде здавати семестровий контроль (тобто 2 на рік).

Закон відкриває можливість надання учням, що цього потребують, індивідуальних та/або групових консультацій на базі школи. Планується, що такі консультації оплачуватимуться за рахунок держави.

Право на справедливе оцінювання та вимоги до доброчесності

Закон встановив право учнів на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів навчання, незалежно від виду та форми здобуття ними освіти.

Вибір предметів учнями

Закон запроваджує право учнів обирати курси, навчальні предмети (інтегровані курси).

Цикли навчання

Введено три адаптаційні цикли навчання. 1-2 класи, 5-6 класи та 10 клас. Це також новація новоприйнятого Закону, ці періоди – найбільш вразливі для дітей впродовж шкільного життя. Відтепер це обов’язково враховуватиметься при плануванні навчання у школах.

Учнівське самоврядування

Закон передбачає:

  • чіткі повноваження учнівського самоврядування;
  • право керівнику учнівського самоврядування на невідкладний прийом керівником закладу освіти;
  • право учнів через своїх представників брати участь у засіданнях педагогічної ради з усіх питань, що стосуються організації та реалізації освітнього процесу.

Право на оволодіння державною мовою

Закон передбачає три моделі вивчення української мови у школах. Перша модель передбачена для корінних народів України, що не проживають у мовному середовищі своєї мови та не мають держави, яка цю мову захищала б та розвивала. Найперше йдеться про кримських татар.

Для них у першу модель закладено навчання мовою корінного народу з 1 до 11 (12) класу поряд з ґрунтовним вивченням української мови.

Друга модель – для шкіл з навчанням мовою національних меншин, мови яких належать до мов ЄС. Залежно від мовної групи та мовного середовища проживання, використання цієї моделі може бути різне, але основи такі:

  • материнською мовою, поряд з вивченням державної, вони навчатимуться у початковий школі;
  • у 5 класі не менше 20% річного обсягу навчального часу має викладатись українською з поступовим збільшенням обсягу, щоб у 9 класі досягти позначки у не менше 40% предметів, які вивчаються державною мовою;
  • зі старшої школи не менше 60% річного обсягу навчального часу в цих закладах має читатися державною мовою.

Третя модель працюватиме для решти національних громад України. Вона стосується нацменшин, мова яких належить до однієї з українською мовної сім’ї, а також що проживають переважно в середовищі власної мови (російська мова). Там початкова школа також буде мовою меншини разом із вивченням української, а з 5 класу не менше 80% навчального часу читатиметься державною мовою.

Новації для вчителів

Педагогічна автономія вчителя у:

  • створенні програм;
  • розробці власної системи оцінювання та заохочення учня (зі створенням шкали переведення у 12-бальну шкалу);
  • підвищенні кваліфікації за власним вибором та за кошт держави.

«Цей Закон – це нові можливості для наших учнів, вчителів та освітніх управлінців, а також гарантії для батьків. У 2017 році був прийнятий Закон “Про освіту”, який передбачив багато потрібних нашій системі новацій, але знарядь для його втілення критично не вистачало. Закон “Про повну загальну середню освіту” – це реальні інструменти, які допоможуть втілити реформу. Попереду багато кропіткої роботи, ми до неї готові. Але нас замало, реальна школа – це не стіни і не закони, а перш за все вчителі, батьки та учні», —

розповіла Міністр освіти і науки України Ганна Новосад.

Фото: прес-служба Міністерства освіти та науки України

поделиться новостью

Если тебе понравилась новость, ты легко можешь поделиться ею с друзьями